Magnusson Bil i Surte är en institution, åtminstone för bilköpare i Ale, med över 40 år i branschen. Efter många år som återförsäljare för Honda byttes det japanska bilmärket ut mot Mazda 2019.
– Det var ett lyckat drag. Idag är det inte många Honda-butiker kvar. De driver en helt annan linje och verkar tro att den fysiska handeln snart är över. Det är den inte. Mazda har haft en jättefin ökning och den utvecklingen har vi följt. Sedan kan vi bara konstatera att sedan vi bytte till Mazda har inget varit normalt. Det började med en pandemi som följdes av ett krig med inflation och höjda räntor i spåren efter, säger Andreas Magnusson.
Pandemin innebar nedstängning av fabriker, vilket medförde försenade leveranser. Dessa är äntligen till ända och därför rullar det ut många nya bilar – som förvisso beställdes förra året. I september ökade antalet nyregistrerade bilar med 28% jämfört med samma period förra året.
– Hittills under 2023 har antalet nya Mazda ökat med över 50% och det hänger naturligtvis samman med att leveransproblemen nu är borta, berättar Hasse Hadzic, säljare på Magnusson Bil.
Trots en kraftigt förändrad konjunktur säljs det fortfarande bil, men den dyra elbilen är inte lika efterfrågad.
– Nu har inte Mazda någon sådan, så vi ska väl inte uttala oss för hela branschen, men helt klart mattades intresset för elbilen när statens miljörabatt togs bort samtidigt som elpriset nu har sjunkit. När dessutom räntan har stigit är det inte lika lätt att få ihop kalkylen. Det är ändå ekonomin som till sist avgör valet av bil, menar Hasse Hadzic som skrattar när han tänker på hur räntevillkoren har förändrats.
– Jag minns att räntan var 17,95% i mitten på 1990-talet och att vi firade med kampanjer, fest och ballonger när räntan gick under 15. För två år sedan var vi under 1%. Nu är utgångsräntan 8,45%. Vi har en bit kvar tills vi kan påstå att det är dåliga tider.
Bilbranschen som helhet och särskilt återförsäljarna står inför stora förändringar framåt. Tillverkarna vill gärna ta över försäljningen själva med hjälp av internet. Att kunderna i framtiden kommer att göra sin nybilsaffär över nätet tror även Magnussons, men tidshorisonten är osäker.
– Vår räddning är lagerbilar, precis som idag. Det kommer alltid att finnas kunder som vill ha sin bil direkt och då gäller det att våga ha några i lager. Det har vi alltid vågat och det vågar vi än idag, säger Andreas Magnusson.