NÖDINGE. Fler ska spela fotboll – och längre.
Det är ett av huvudmålen för Ale United, men allt handlar inte om läderkulan.
– Vi är så mycket mer och med våra fantastiska partners kan vi fylla en ännu större funktion för barn och unga i Ale, säger Claes Berglund, en av föreningens eldsjälar.
I tisdags bjöd Ale United in till en första partnerträff. Den ägde rum hos Länsförsäkringar Älvsborg på Ale Torg som nyligen blivit en huvudpartner till föreningen.
– Idrotten har alltid varit ett prioriterat område för Länsförsäkringar, men nu ställer vi helt andra krav på de som vi ska sponsra. Det måste finnas ett långsiktigt hållbarhetsarbete i föreningen. Ale United har med sin värdegrund och initiativ till att medverka i integrationsarbetet visat att de vill bidra med något mer till samhället. Det gillar vi, berömmer Susanne Karlsson, kontorschef på Ale Torg.
Ale United är idag ett samarbete mellan Ahlafors IF och Nödinge SK. Avtalet sträcker sig över tre år, men redan halvvägs har klubbarna börjat titta på framtiden.
– Jag tror att båda föreningarna ser vilka stora möjligheter som samarbetet ger. Syftet från början var att täcka upp i de åldersgrupper där båda lagen saknade ungdomar, men nu upptäcker vi ständigt nya fördelar. Nödinge är duktiga på vissa saker och vi i Ahlafors på andra, berättar Claes Berglund.
Ale United har lagt ribban högt. Målet är att 80% av alla 14-åriga tjejer och killar som börjar spela fotboll i föreningen ska vara kvar på ett eller annat sätt när de fyller 19 år.
– Att vara engagerad i en förening som spelare, ledare eller kanske domare betyder oerhört mycket för individen. Här finns alltid en gemenskap och någon att vända sig till. I en förening är du aldrig ensam, vilket är inte nog viktigt för ungdomar idag, menar Claes.
Tidigt initiativ
Ahlafors IF och Nödinge SK tog tidigt initiativ till ett omfattande värdegrundsarbete. Ledare från två olika föreningar måste ha en gemensam syn. Ledorden som gäller nu är ansvar, laganda och gemenskap. Till sin hjälp i detta arbete har man haft Attityd, konsultföretaget Provés hållbarhetsprojekt.
– Vi är tacksamma över att ha fått bli en partner till Ale United. Här finns något genuint och en mycket seriös ambition att göra något mer än att kasta ut bollar på plan. I värdegrundsarbetet har vi också involverat ungdomarna, vilket har varit väldigt nyttigt och roligt, berättar Thomas Berggren.
Ale United har idag fem lag och ett sjumannalag för de som precis lärt sig eller vägrat sluta. Laget heter Ale International och har varit en viktig del i det lokala integrationsarbetet.