Kampanjen ska ses som ett verktyg i ett långsiktigt, strategiskt arbete där Ale kommun, socialtjänsten, polisen och även en rad andra olika organisationer finns med.
– Det är också samverkan som ligger till grund för den kampanj som nu genomförs, förklarar Julia Widbom, utvecklingsledare i Ale kommun.
Materialet till kampanjen är framtaget på initiativ av Martina Nyström och Emma Muregård, som jobbar med vuxenrelaterade frågor på socialtjänsten.
– Vi funderade på hur vi på ett bra sätt skulle kunna nå ut till personer över 18 år som lider av beroendeproblematik, psykisk ohälsa eller våld i nära relationer. Kommuninvånarna ska veta att vi finns och var vi finns. En viktig del är att nå ut med budskapet i lokalsamhället och tillsammans med kommunikationsstrateg Karin Dickens togs materialet, som består av olika typer av posters, fram, säger Emma Muregård.
Var kan man ta del av kampanjmaterialet?
– Vi har annonserat i lokaltidningen och vidare finns informationen uppsatt på vårdcentraler, hos olika hyresvärdar, gym, bibliotek, i dagligvaruhandeln samt att vi spridit budskapet via sociala medier.
Christian Nylén, lokalpolisområdeschef Kungälv/Ale, är odelat positiv till den kampanj som sätter ljuset på en, i ordets rätta bemärkelse, livsviktig fråga.
– Detta är inget som vi inom polisen löser själva utan det är med gemensamma insatser som vi kan göra skillnad. Att kampanjen sker just nu har en poäng. Storhelger är för många förknippat med alkohol och då vi har en period med tydligare isolering är risken uppenbar att den här typen av brottslighet ökar.
– Jag tycker det är väldigt bra att socialtjänsten tydliggör den hjälp som finns att få både för våldsutsatta men också för våldsutövarna. Att ringa till polisen kan ibland vara ett stort steg, men att det finns en annan funktion i samhället som sträcker ut en hjälpande hand är oerhört värdefullt, avslutar Christian Nylén.