Ale måste samarbeta med Lilla Edet, Trollhättan, Vänersborg och andra avseende fungerande kollektivtrafik, regionalutveckling, utbildning och arbetsmarknad i vårt område. Kräv av Västtrafik att sluta vända tåg i Älvängen, istället kan de köra kvartstrafik hela vägen Trollhättan-Göteborg. ”Ale-pendeln” är mycket tomtågsproduktion för regionskatten. Redan har alla avgångar på söndagar och vissa kvällsturer i övrigt, slagits samman med Vänersborgstågen – utan att restiden för dessa blivit längre. Uppehållen snabbades upp. Ironiskt att endast söndagar och nattavgångar ger bytesfria resor Nödinge-Lödöse –Trollhättan – men icke under arbetstid. Lödöse till Nödinge har ett byte i Älvängen med lång väntan.
Trafikverket måste flytta de 200 miljonerna från det meningslösa vändspåret i Älvängen till bygge av station NÄL-Skogshöjden. Den enda samhällsekonomiskt lönsamma stationen enligt Västtågsutredningen. Till exempel skulle det kunna ge cirka 25 minuters restid från Nol till NÄL och rulltrappa upp till sjukhusentréen, detta istället för de 62 – 80 minuter och två byten som Västtrafiks reseplanerare ger idag.
Mer att beakta: Västtrafiksresa Hålanda – Göteborg tar en timma och fem minuter varav hälften är bussåkning till Älvängen – det saknas ju station i Nygård. Nygård – Göteborg kan tåget klara på 29 minuter. När Upphärads station byggs kommer betydligt attraktivare pendlarorter runt om i Trollhättan uppstå. 35 minuter till Göteborg, det är rimligt om det är samma tåg som aleborna åker, eller skulle varje kommun ha eget ”pendeltåg”? Är Bohus station också Kungälvs station, är den helt felbyggd? Bussar vänder i skogen vid Ales gräns, men har massor med turer till Angered centrum, dock finns ingen busslinje över till jobbklustren på Hisingen och de smarta bytesställena via E6:ans bussfält.
Kort om biljettsnacket. Västtrafiks zoner måste överges, ett kundvänligt alternativ är det som SJ eller flybolag har, så kallat dynamisk prissättning. Det behövs inga pensionärskort på Västtrafik.
Aleborna finansierar med regionskatt tågen Göteborg – Karlstad och Göteborg – Oslo, därför är det rimligt att vi måste ges påstigning i Bohus och Älvängen. Mindre kommuner än Ale har direktförbindelse till nordiska huvudstäder och olika universitetsstäder. Vårgårda med Sveriges lägsta arbetslöshet, har ett tåg i timmen till Stockholm, dessutom snabbtågen nära i Herrljunga och Alingsås. Det tidiga X2000-tåget Uddevalla-Trollhätttan-Göteborg-Stockholm borde ha påstigning i Bohus och Älvängen, det är heller inget djärvt krav.
Daniel Rondslätt
Tidigare affärs- och utlandsresesäljare SJ AB
Tidigare säljare Västtrafik
Tidigare politisk sekreterare Regionstyrelsen
Entreprenör inom olika sektorer