Lämnade kvar i regn och blåst efter sensommarens varma dagar finns det bara en sak att göra: Utnyttja höstrusket till någonting bra. Så här en bit in i oktober månad har verksamheterna kommit igång och vi kan konstatera att nystarternas tid är kommen.
I tisdags kväll besökte jag OK Alehof uppe vid Dammekärr för att vara med när startskottet ljöd för den första av sex deltävlingar Kvantumserien. Terränglöparna bakom startbandet var rejält taggade, trots mörker och regnskurar. Stämningen som skapas när 200 idrottare samlas på ett och samma ställe är något alldeles speciellt. Fokuset ligger lika mycket på gemenskapen som på själva prestationen.
Någon som, av just dessa skäl, har hållit på med orientering i över 70 år är Isidor Andersson från Älvängen. Med hela 93 levnadsår bakom sig är han OK Alehofs äldsta medlem, men långt ifrån den lataste. För honom råder det inga tvivel om att motion är nyckeln till välmående på alla plan. Det inspirerande mötet med honom fick till och med mig att överväga ett besök i träningshallen.
För att gå från en uppstart till en annan, så har jag även hälsat på i årskurs ett på Nödingeskolan. Tre år har gått sedan man introducerade de så kallade en-till-en-datorerna på Ales lågstadieskolor och nu börjar man se goda resultat. Det menar läraren Britt-Marie Hagman som redan från början varit mycket positiv till utvecklingen. Hon har även arbetat som IT-guide i kommunen. I somras åkte hon till Gotland för att medverka i en paneldebatt om datoranvändning i yngre åldrar under Almedalsveckan. Intresset bland åhörarna var stort, men hon blev besviken över regeringens ljumma intresse. Det rimmar dåligt med tanke på vilken central del datoranvändandet ändå har för samhällsutvecklingen, samtidigt måste man naturligtvis ifrågasätta på vilka sätt barnen påverkas.
Jag ställde mig framför allt två frågor inför mötet med Britt-Marie Hagman: Är det lämpligt att barn surfar på Internet? Hur blir det med elevernas skrivkunskaper när de flesta skolarbeten görs på datorn?
Hon menar att ju tidigare de lär sig att hantera tekniken desto större möjligheter har de att kunna använda den på rätt sätt i framtiden.
Internet har öppnat upp för ett helt nytt sätt att både umgås på och hämta material ifrån. Bland innehållet finns mycket som är långt ifrån lämpligt för barn, och just därför är det extra viktigt att de redan från början kommer in i rätt tänk. Man jobbar mycket med källkritik, och de använder endast ett fåtal webbsidor. Läraren har dessutom ständig koll på vad eleverna gör på Internet.
Vad gäller skrivkunskaper har hon, tvärtemot vad man kan tro, märkt att barnen skriver bättre för hand nu än tidigare. Teorin är att de ser hur snyggt det blir på datorn och försöker därför att överföra layouten även till papperet. De traditionella skrivböckerna finns kvar på samma sätt som förut. Hon är också fast besluten om att barn lär sig läsa genom att skriva och där underlättar datorn. Man kan även fokusera mer på innehållet än själva utförandet, vilket gör inlärningen lättare.
Höstens nystarter kommer med många nyttiga lärdomar och insikter. Skolor, arbeten och fritidsaktiviteter har tagit fart på riktigt. Frågan är om inte höstrusket även för med sig en extra portion kreativitet.