Kors i taket. Det är tre år till nästa valrörelse, men debatten tycks redan vara igång. Två hela sidor med insändare, inte bara från politiska företrädare, utan även invånare gör sin röst hörd. Heja! Det är klart att debatten ständigt ska leva och väljare ska absolut uttrycka sin åsikt fler gånger än vart fjärde år. Reaktionerna på att Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) har flyttat sin verksamhet och slagits samman med Kungälv har väckt känslor nu. Det borde naturligtvis ha skett redan förra året när förslaget väcktes. Samtidigt är det viktigt att påpeka att beslutet är regionalt, således inget som Ale kommun medverkar till. Däremot tycker jag att berörda föräldrar gör helt rätt som uttrycker sin oro på de lokala debattsidorna eftersom även Ale har regionpolitiker.
I förra veckans nummer bekräftade regionpolitikern, Jarl Karlsson (S), ett viktigt faktum. Om resan till BUP i Kungälv utgör ett problem för någon ska personalen erbjuda att åka till lämplig plats i Ale. Det är en möjlighet och ett alternativ som det kanske inte har informerats tillräckligt mycket om, därför var det bra att det framkom. Kan BUP-personalens gemensamma kompetens utgå från en plats i Kungälv/Ale samtidigt som den är mobil i de fall där det är motiverat kan förändringen vara ett steg i rätt riktning. Återigen är naturligtvis dialogen mellan personal och berörda familjer helt avgörande. Skulle det inte kännas rätt eller fungera ska detta framhållas för politiken. Jag tror inte alla är helt 100% övertygade om att detta är den optimala lösningen, varför det finns ett stort intresse att följa verksamheten. Tveka därför inte att höra av er till politiker eller varför inte till lokaltidningen…
Dialogen stod också i centrum när Ales båda kommunalråd, Paula Örn (S) och Mikael Berglund (M), fick föredra för andra kommunpolitiker i södra Sverige. Det skedde på uppdrag av Svenskt Näringsliv som varje år rankar näringslivsklimatet i landets 290 kommuner. Ale har gjort en närmast sensationell förbättring och har utsetts två år i rad till årets klättrare. Ale har gått från plats 241 till 61. Alla är naturligtvis nyfikna på hur detta gick till. Det enkla svaret stavas dialog och stora öron. Ett recept som vilken kommun som helst kan kopiera. När problemen väl är identifierade ser det självklart olika ut beträffande vilka åtgärder som bör vidtas. I Ale har man valt att stimulera företagarnas engagemang och vilja att vara med i näringslivsarbetet. Två gånger i rad har de medverkat och haft en avgörande roll i rekryteringen av ny näringslivschef i Ale. Det är ett konkret och tydligt sätt för kommunen att visa att man litar på företagarna. Jag nästan rös när Paula och Mikael föredrog om Ales resa, samtidigt var det frustrerande att media inte tilläts närvara när övriga goda kommunexempel berättade om sin utveckling. Jag trodde Svenskt Näringslivs syfte var att sprida goda idéer och på den punkten är media oslagbart…men dörren var låst och skulle så vara. Mycket märkligt.