Likt papegojor upprepade Benny och Carina Mortensen som driver Svenssons Livs i Alvhem behovet av ett komplett trafikmot när E45:an byggdes om 2007-2012. Det blev en halvdan lösning vid tågstationen i södra Lödöse. Enbart södergående trafik kan idag köra av och på E45. Tio år efter att väg och järnväg blivit klara startar Ale och Lilla Edet kommun en utredning om behovet och möjligheterna att bygga om trafikplatsen så den norrgående trafiken också kan nyttja motet. Det som alvhemsborna påpekade redan 2006 är nu ett ärende på kommunstyrelsens dagordning i Ale kommun. I tisdags togs beslut om att tillsammans med Lilla Edet kommun utreda möjligheterna och samhällsnyttan med ett helt mot i Alvhem.
Att förutsättningarna nu ser annorlunda ut med en planerad tillväxt av bostäder i södra Lödöse är tydligt, men faktum är att dessa planer var kända redan när nya E45 byggdes. Skillnaden då var att staten och Trafikverket betalade satsningen på en ny infrastruktur. Ale kommun fick välja mellan en trafikplats i Grönnäs eller Alvhem. Med en rösts marginal klubbade den (S)-ledda majoriteten i kommunfullmäktige beslutet att bygga en komplett trafikplats i Grönnäs. Dessutom fick man igenom en av- och påfart vid tågstationen i Tingberg (Lödöse södra).
– Det är bättre än inget, men varför inte göra det riktigt med en gång, sa Benny Mortensen till lokaltidningen i augusti 2006.
16 år senare kan han konstatera att frågan återigen är aktuell. När jag ringde honom lät han inte ens förvånad. Han konstaterade bara att det där borde kommunen insett tidigare och det hade självklart varit billigare om det byggts från början. Så sant som det är sagt. Förhoppningsvis utvärderar Trafikverket vilken fakta som eventuellt inte var känd när de tog beslut om att förorda Grönnäs som plats för det sista trafikmotet.
Det övergår mitt förstånd att Trafikverket bygger en tågstation i södra Lödöse, men bara en halv trafikplats. Om du ändå gör en satsning, oavsett vad det gäller, så är det väl självklart att man inte gör något halvdant?
Lösningen i Alvhem blev en halv trafikplats och redan nu får Ale och Lilla Edet utreda hur den kan byggas ut. Trafikverket lär sannolikt peka på att det är en investering som kommunerna får stå för. De valde efter dialog med Ale kommun att satsa på Grönnäs. Vill kommunerna ha ytterligare en hel trafikplats får de också ta notan är jag ganska övertygad att svaret blir från Trafikverket, men jag har gärna fel.