Det går att vända och vrida på allt. Visst är det en ynnest att slå sig ner i soffan och kunna välja tv-program efter hur du känner för kvällen. Det finns i princip en kanal för varje intresse och för sportnördar en kanal för varje idrott, men är det rikliga utbudet bara av godo? Jag är tveksam. Inte för att jag är lastgammal, men visst minns jag tiden då Sveriges Television dominerade med sina två tv-kanaler ettan och tvåan. Ingen stress över att hitta rätt kanal eller för den saken rätt program. Det klena utbudet gjorde självfallet också att det fanns tid över till annat. Numera råder ett omvänt förhållande med fler kanaler än vi kan hålla reda på, därmed ofta en stress att hinna ta in allt som faktiskt är möjligt att ta in. Jag imponeras över hur många som ändå lyckas hålla koll på samma program och serier. Jag tycker bara det är tur när jag snubblar in på samma kanal två gånger…
Om tv-utbudet är gigantiskt, vad är då inte möjligheterna att kommunicera? Borta är tiden med brevväxling och exklusiva rikstelefonsamtal. Idag skickar vi ett mejl, ett sms, en snap eller ett meddelande via något socialt media, men det stannar inte där heller. På våra arbetsplatser, föreningar och vänskapskretsar skapar vi också kommunikationsvägar via olika appar och digitala forum. Funktionen är suverän, inget snack om det, men den digitala världens obegränsade möjligheter bidrar med nya utmaningar. Personligen tycker jag det är svårt att minnas i vilket forum jag fick en viss information. Det är också snudd på stressande att veta vilken kanal jag ska välja att skicka ett specifikt meddelande. Det har blivit en av vardagens största utmaningar att hålla kolla på alla kanaler. Borta är tiden när man tömde brevlådan en gång om dagen, kikade på faxen om det hänt något och lyssnade till eventuella signaler från telefonen.
För att nå ut till en bred massa är det idag nödvändigt att använda en rad olika kanaler. Inom marknadsföring talar vi ofta om att hitta den optimala mediamixen. Den står inte i något facit, utan skiljer sig från bransch till bransch. Jag vill hävda att just kommunikation, information och marknadsföring har blivit ett av de absolut svåraste områdena att verka inom. Åtminstone om du är på jakt efter resultat eller ännu värre, beroende av att nå ett resultat.
Våra politiska partier tillhör en sådan grupp, särskilt under ett valår. Det är viktigare än någonsin att nå fram med sina budskap. Vilka kanaler ska de då välja? Svaret är, dessvärre med tanke på arbetsbelastningen, att i princip inga kan uteslutas. Det kommer att kräva en insats utöver det vanliga för att nå fram till väljarna, då de är spridda över en stor mängd olika kanaler. I många fall är det också möjligt att motståndare eller personer av annan uppfattning kommenterar och provocerar. Att snabbt beömta och tillrättalägga blir valarbetarnas främsta uppgift och med tanke på möjligheterna att sprida såväl sanna som falska budskap kan årets valrörelse bli den smutsigaste någonsin.