Detaljplanen för Nödinge centrum är ute för granskning. Ortsborna bedöms vara positivt inställda till en utveckling av Ale Torg, men är det någon detalj som avskräcker så är det parkeringshusen. Det blir något nytt i den lokala landskapsbilden och förändringar är alltid svårt. Frågan som dock måste ställas är om det är nödvändigt? Förslaget om parkeringshus är inte bara aktuellt i Nödinge, utan även i Älvängen centrum. Ett p-hus är sällan vackert, så estetiskt blir det inga stilpoäng. Däremot kan det vara praktiskt och i Ales fall kan de fungera som bullerskydd mot E45 och järnväg. Det kan skapa möjligheter för fler bostäder. Till sist måste ändå behovet utredas. Kommer antalet fordon fortsätta öka eller kommer nästa generation att vänja sig vid gemensamma bilpooler och en utbyggd kollektivtrafik? Hur påverkas antalet fordon per hushåll när klimatdebatten tar ordentlig fart? Om det byggs 600-700 centrala bostäder i nya Nödinge centrum, hur många av de som väljer att bo här kommer att äga en egen bil? Frågorna kittlar.
Arkitekt Olle Skoglund har engagerat sig hårt i detaljplanen för centrala Nödinge. I ett detaljerat motförslag redovisar han att det är möjligt att bygga över 900 bostäder och slopa parkeringshusen helt. I Olles förslag finns det plats för cirka 900 markbundna parkeringar. Om nu p-husen känns belastande, inte minst ur ett finansiellt perspektiv, borde kanske Olles idéer studeras mer nogsamt. En av hans mest intressanta idéer är att bygga bostäder på tomten där tidigare Frukt- och grönsakshuset låg. Det är mark som kommunen äger och därmed har rådigheten över. En markförsäljning för attraktiva och centrala bostäder skulle uppskattningsvis kunna inbringa 25-30 miljoner kronor. I lagt förslag har Ale kommun och Balder istället en idé om att flytta Mc Donalds hit för att lämna plats för ett p-hus. Istället för intäkter uppstår kostnader. Jag inser att möjligheterna är oändliga och att man någonstans trots allt måste välja en väg. Det är ändå viktigt att våga testa det som handlarna, verksamhetsutövarna på torget, anser är det optimala – det vill säga markbundna parkeringar utanför butiksentréerna. Det går inte att undgå att stora p-hus möts med skepsis och de lär inte bli mer populära när medfinansiärerna, skattebetalarna, får vetskap om prislappen. Ale kommun planerar två p-hus med totalt 1300 parkeringar. Om man söker på genomsnittskostnad för en p-plats i ett ett p-hus kommer summan 250-350 000 kronor upp. Multiplicerar du det lägsta alternativet 250 000 kr med 1300 blir summan 325 miljoner. Säg att Ale kommun ska betala hälften, då förstår ni det orimliga. Lägg då till att kommunen också planerar p-hus i Älvängen. Är detta verkligen kommunal kärnverksamhet?
Med det som vetskap borde det vara högintressant att utreda behovet av parkeringshus ännu en gång.