Tobias Sana, en av allsvenskans och Blåvitts profiler gästade Sjövallen i lördags. Snacka om ödmjuk kille. Framgången, om ändå ganska liten, har inte stigit honom över huvudet. När han signerade idollappar vädjade han till ungarna att inte glömma bort skolan. Satsa lika mycket på den som på fotbollen. Det kommer en dag, då läderkulan kanske inte är nummer ett. Att inte ha något annat att luta sig mot när karriären gör en u-sväng är viktigt, menade Sana. Jag kan tänka mig att orden inte var unika för AIF:s unga lirare. Mamma och pappa har säkert sagt samma sak, men jösses vad de lyssnade till sin idol. Så effekten var nog en annan, därför var det rörande att höra hur den blåvite fotbollsstjärnan pratade. Det gjorde inte saken sämre att han också berättade om sitt engagemang för en fritidsgård i Angered. ”Du får aldrig glömma var du kommer från”.
I samband med Tobias Sanas besök presenterade Ahlafors IF sitt senaste projekt, att med hjälp av organisationen Friends och Vakna – tillsammans mot droger – stärka sitt eget varumärke. Ett smart grepp. Klubben menar att det blir allt svårare att hitta sponsorer som bara vill köpa en skylt eller en annons i ett programblad. Genom att skapa ett starkt varumärke med en tydlig värdegrund kan företag som delar klubbens uppfattning se en stor vits att stötta verksamheten. Att förknippas med starka varumärken har alltid varit gångbart. Ahlafors IF har börjat bygga sitt nu.
Svenskt Näringsliv släppte strax före pressläggning sin senaste ranking av näringslivsklimatet i landets kommuner. Ale fortsätter att falla. Plats 241 imponerar föga, men kommunledningen har vidtagit åtgärder och jobbar aktivt med frågan. Lilla Edet går i motsatt riktning och klättrar 16 placeringar. Med tanke på att de är minst lika påverkade av byggröran i Götaälvdalen som Ale är finns det inga möjligheter att lasta BanaVäg i Väst. Rapporten bygger på intervjuer gjorda under hösten förra året. Ale tappar framför allt mark i mjuka frågor om attityd och bemötande. Det är ekonomiskt sett lätta frågor som inte kräver några tyngre investeringar, men det tar tid innan man ser effekterna. Just nu finns det en negativ uppfattning om näringslivsklimatet i Ale. Minsta händelse förklaras med att klimatet är dåligt. Det krävs med andra ord ett omfattande fältarbete för att vända trenden. Det arbetet sker också i olika forum och likt tidigare år arrangeras på onsdag i denna vecka en företagarkväll, där nyföretagare och årets entreprenör utses. Samtidigt delar Företagarnas riksorganisation ut pris till Årets företagare. Att uppmuntra och uppmärksamma entreprenörerna lokalt i de mindre kommunerna är viktigt.
I veckan håller vi tummarna för att vårvärmen ansluter. Det har varit en lång lång vinter i år. Kylan och snön har satt sina spår. På söndag vankas det vårstämning när Älvängens vårmarknad arrangeras med självaste Streaplers på scen.