LILLA EDET. Ellbo Åkeri har fullt upp att göra. En av bolagets stora utmaningar är att hitta chaufförer.
– Rekrytering har blivit ett problem inom branschen, säger vd Robert Johansson.
Det var pappa Bert som rullade igång verksamheten 1974 under namnet Bert Johanssons Åkeri. Robert började jobba i företaget 1981.
– Vi hade en lastbil – jag och pappa körde skift, berättar Robert som blev delägare 1993.
– Det var först vid millennieskiftet som vi utökade med ytterligare ett fordon. 2001 blev firman ett aktiebolag och bytte namn till Ellbo Åkeri. Året därpå övertog jag bolaget i egen ägo, berättar Robert Johansson.
På kundernas önskan blev det för Robert att investera i ytterligare lastbilar i takt med att godsmängden ökade.
– Det blev till att köpa in flera bilar på ganska kort tid.
2011 beslutade sig Ellbo Åkeri för att går ur centralen och bli en fristående enhet vilket man fortfarande är. Idag har företaget tolv bilar och sysselsätter 14 personer.
– Vi hade två pensionsavgångar i somras och har fyllt luckan efter en av dessa. Vi har fortfarande en ledig tjänst, men hoppas att den ska kunna vara tillsatt inom kort.
Är det svårt att hitta personal?
– Det har blivit det och värre spås det bli. Det sägs att det kommer saknas 50 000 chaufförer inom en tioårsperiod. Som chaufför ska du inte bara kunna köra lastbil utan också vara anpassad för just den transporten samtidigt som du ska uppfylla kriterierna för varumärket, säger Maria Olsson, administrativt ansvarig på Ellbo Åkeri.
Vad för typ av gods kör ni?
– Vi har stor erfarenhet av transporter inom pappersindustrin och recycling. Vi kör även en del rivningsmaterial, schakt och grus.
Varifrån kommer kunderna?
– Närområdet och från Mellansverige, säger Robert Johansson.
Vad är den största skillnaden från det att du började köra lastbil och nu?
– Förr hade du avtal med en kund som gällde i flera år. Så är det inte längre. Det är betydligt snabbare ledtider, nu är det från dag till dag. Företag säljer transporter till varandra inom ett nätverk. Det är köp och sälj på ett helt annat sätt.
Hur ser ni på framtiden?
– Godset ökar och behovet av lastbilstransporter kommer alltid att finnas. Vår konkurrensfördel är tiden. Det går aldrig att förflytta gods snabbare än just med lastbil.
Hur är det med fordonsutvecklingen?
– Den är spännande och rolig. Vi tänker att nästa nya lastbil som vi köper kommer att gå på gas, säger Maria Olsson.
Sonen William Johansson har också blivit en del av företaget efter avslutade studier. Utöver att han kör lastbil skuggar han också mor och far i deras vardag.
– Tanken är väl att jag ska ta över på sikt. Det var inte helt självklart i yngre år, men sedan bestämde jag mig ändå för den här inriktningen på gymnasiet. Nu känns det hur bra som helst.