ALVHEM. Trafikverket ville bygga bullerskydd av trä, Ale kommun krävde glas.
Ärendet hamnade hos Länsstyrelsen som gick på Trafikverkets linje.
Efter fortsatta förhandlingar med Ale kommun blir nu lösningen bullerskydd av trä – och glas.
När Trafikverket ansökte om bygglov för bullerskydden förbi Alvhem var Samhällsbyggnadsnämnden överens om att inte bevilja detta. Istället ville nämnden ha samma konstruktion som längs övriga orter, det vill säga skärmar av glas. Trafikverket menar att Alvhem ska ses som landsbygd och inte som övriga samhällen som mer har stadsbyggnadskaraktär och överklagade nämndens avslag till Länsstyrelsen. I tisdags kom beslutet. Länsstyrelsen höll med Trafikverket och upphävde Samhällsbyggnadsnämndens beslut om att inte bevilja bygglov för träplank.
– Vi var beredda att överklaga Länsstyrelsens beslut till Mark- och miljödomstolen, men då var risken uppenbar att det kunde bli en segdragen historia. Vi valde därför att fortsätta diskussionerna med Trafikverket som också var intresserade av att komma överens i frågan. Efter ett antal möten enades vi om ett kompromissförslag. Det var prestigelösa samtal som gick ut på att få bort surdegen från bordet, gå vidare och bygga färdigt, säger Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Jan A Pressfeldt (AD).
Förslaget innebär i korthet att bullerskyddet får fack som består av både glas och trä. Tre fack i glas, sex fack av trä och sedan tre fack av glas och så vidare. Den norra delen förbi Alvhem blir enbart av trä, men det är ett avsnitt som inte skymmer samhället.
– Det är ett förslag som känns lätt att acceptera, då vi har fått bort det massiva träplanket och istället gör orten synlig, menar Pressfeldt.
Trafikverket som också har hänvisat till orimligt stora investerings- och driftkostnader för ett bullerskydd helt i glas är nöjda med uppgörelsen.
– Båda parter har tagit ett steg i rätt riktning och jag tycker vi har hittat en bra lösning. Det blir dyrare, men vi har tagit till oss av vad kommunen har sagt och önskat. Att vi är kritiska till glas på landsbygden är kopplat till den förhöjda risken för skadegörelse där det är mindre folk i rörelse. Driftskostnaderna för bullerskydd av glas är ett bekymmer som oroar, säger övergripande projektledare Bo Björklund.
Att konflikten mellan Ale kommun och Trafikverket gällande Alvhem till sist löste sig ser Jan A Pressfeldt som en stor framgång.
– Det var en onödig konflikt när vi såg hur lätt det gick att finna en lösning. Finns det god vilja löser man alla problem och jag måste säga att Trafikverket med Bo Björklund i spetsen verkligen har bjudit på det där lilla extra som behövs i ett trängt läge.