NOL. I dagarna är det bara tre månader kvar.
Bana Väg i Väst slutspurtar och ser ut att klara målgången.
– Vi har bra koll. Om det inte händer något oförutsett inträffar håller vi både tidplan och budget, säger projektchef Sara Distner.
Söndag 9 december invigs ett av Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid. Götaälvdalen har då fått en fyrfältsväg mellan Göteborg och Trollhättan samt en dubbelspårig järnväg som bland annat berikar Ale kommun med pendeltåg. Bana Väg i Väst har varit en utmaning på många sätt, inte minst att lyckas leda om trafiken parallellt med bygget. Fem och ett halvt år har nu gått, det mesta är på plats när precis tre månader av projekttiden återstår.
– Vårt trafikavbrott på järnvägen i sommar gick väldigt bra. Vi hann med allt, vilket var en förutsättning för att resten ska kunna bli klart i tid. Vi har två kortare trafikavbrott kvar, vecka 45 är det helt stängt och liksom helgen vecka 49. Vi kör dock viss egen trafik på järnvägen, till exempel transporter till arbetsplatserna, förklarar Sara Distner.
Bana Väg i Väst var ett första projekt där Vägverket och Banverket samverkade under gemensam ledning. Idag bildar båda verken Trafikverket.
– Det hade inte varit möjligt att utföra både väg och järnväg om vi inte hade samarbetat. Det är kul att vi ser ut att klara våra mål. Vi har haft en stor förståelse från trafikanterna och när allt är klart hoppas jag att de tycker att det var värt att sitta i kö. Hela älvdalen får en ny karaktär och det kommer att bli attraktivare att både bo och etablera företag i regionen, säger Sara Distner.
Måste säkerställas
Än så länge råder det full produktion. Norr om Älvängen är vägarbetet mycket intensivt. När det gäller järnvägen återstår bara etappen Velanda – Prässebo, resten är klart. I september bränner sista salvan av.
– Sedan ska vi testa driften och kapaciteten av järnvägen. Allt måste säkerställas innan vi släpper på full trafik.
Geotekniken i Götaälvdalen är som bekant mest bestående av lera. Därför har kalkcement i sällan skådad mängd fått levereras.
– Lägger vi ut alla kalkcementpelare på rad så skulle den gå från Trollhättan till Johannesburg…
Invigningen i december innebär inte att Trafikverket omgående försvinner. Första halvåret kommer att ägnas åt att färdigställa planteringar, lokalvägar, rivningsarbeten med mera. Toppbeläggningen på sträckan norr om Älvängen läggs inte heller förrän under våren 2013. Notan för Bana Väg i Väst kommer att sluta på cirka 13,6 miljarder.