Företagsklimatet ska förbättras – en tydlig ambition från såväl tjänstemän som politiker i kommunen.
– Fokus ligger framförallt på tillgänglighet och attityd, att vi jobbar tillsammans för att lyfta dessa parametrar, säger Monica Samuelsson.
Varje år presenterar Svenskt Näringslivs sin ranking av det lokala företagsklimatet. I fjol backade Ale ytterligare sju placeringar till en 186:e plats av landets kommuner. Den trenden ska nu vändas.
– Svenskt Näringsliv har skickat ut enkäten som ligger till grund för årets resultat. Vi önskar att alla Aleföretag som erhåller utskicket besvarar frågorna. Ju fler som svarar desto bättre är det, underlaget blir mer omfattande på det viset, säger Aida Karimli och fortsätter:
– Parallellt med den undersökning som Svenskt Näringsliv gör så har vi skickat ut ett vykort till alla företagare i kommunen där vi redogör för det digitala formulär som näringslivsenheten tagit fram. Genom att gå in på kommunens hemsida kan man lämna förbättringsförslag, anonymt eller med sitt namn. Synpunkterna som kommer in sammanställer vi, det kan vara både ris och ros.
Allas åsikter, oavsett branschtillhörighet, är välkomna?
– Självklart! Vill man som företagare inte svara på det digitala formuläret går det lika bra att mejla eller ringa oss. Huvudsaken är att budskapet når fram, att företagarens synpunkter är viktiga för oss.
Mikael Berglund tror och hoppas att näringsidkarna vill kroka arm med kommunen med den tydliga målbilden att företagsklimatet ska stärkas.
– Bedöm oss där vi befinner oss idag. Vi måste få veta hur vi kan förbättra vår service, exempelvis förslag på nya kontaktytor. Lika viktigt är det att få reda på bra saker som organisationen gör, så att vi kan slå vakt om dem.
Hur vill du att kommunen ska uppfattas av den enskilde företagaren?
– Företagaren ska ha en upplevelse av att det är lätt att komma i kontakt med oss. Vi ska vara en möjliggörare. Den känslan är viktig att förmedla. Det är många näringsidkare där ute som vill känna att de har Ale kommun i ryggen, säger Mikael Berglund som är full av tillförsikt inför framtiden.
– Vi är mitt upp i en förflyttning där Ale går från att ha varit litet och förhållandevis anonymt till att bli en betydligt större och superattraktiv kommun. Mitt i denna process har vi våra företagare, befintliga men även de som är intresserade av att etablera här. Idag ser vi en fundamental skillnad mot tidigare när det gäller intressenters art och storlek.
Hur har pandemin påverkat näringslivsarbetet?
– Jag tycker att Ale kommun som organisation visat på en flexibilitet. Vi har fått ställa om. Företagarna har också visat att de funnits där för oss, på olika sätt. Jag hoppas att vi kan ta med oss den energin ut ur pandemin när vi sedan återgår till det som kan betraktas som en mer normal vardag, säger Mikael Berglund.
Återkommer företagsbesöken?
– Självklart – det är ett löfte! Personligen tycker jag att det tillhör höjdpunkten i vardagen. Företagsbesöken där vi kommunalråd, kommunchef och näringslivsenhet är representerad, är en angelägenhet på många plan.
– Vi längtar verkligen ut. Det är förutsättningslösa diskussioner som ger oss en temperaturmätning på hur det lokala näringslivet mår, vilka utmaningar företagen har exempelvis vad det gäller rekrytering eller liknande, tillägger Monica Samuelsson.
Det råder ingen tvekan om att 2022 är året då näringslivsklimatet verkligen ska hamna högt upp på den kommunala agendan.
– Testa oss och se vad vi går för! Vi finns här för företagen och vill inget annat än att hjälpa till, avslutar Aida Karimli.