ALE. Allt sedan E6:an stängdes av efter skredet i Stenungsund har näringslivet krävt åtgärder.
Kommunikationen mellan Göteborg och Oslo måste förbättras snarast.
Lösningen blir direktflyg till den norska huvudstaden från Kattleberg Airport norr om Älvängen.
Ärendet har handlagts i rekordfart och på skärtorsdagen kom beskedet som framför allt näringslivet i Göteborgsregionen väntat på. Det blir en utbyggnad av flygplatsen Kattleberg Airport för att redan till hösten kunna öppna upp en flyglinje till Oslo. Initiativtagare är piloten och entreprenören Kjell Brattfors.
– Telefonen ringde redan dagen efter skredet. Bakgrunden är att Landvetter flygplats kapacitet inte går att utöka och Volvo som har många resande till Norge krävde att antalet avgångar måste öka. De undrade därför vilka möjligheter som fanns med att starta upp en egen direktlinje till Oslo. Det blev startskottet för en utredning som nu landar i att Kattleberg Airport byggs ut, säger Brattfors och tillägger:
– Jag ska inte ta åt mig hela äran, utan Ale kommun har en stor del i projektet. Tillstånd och inte minst bygglovet för ankomsthallen har hanterats både snabbt och professionellt. Enda kravet som kommunen har ställt är ett namnbyte från Kattleberg till Ale Airport och det tycker jag känns rimligt. Nu drar vi igång bygget som omfattar ett 100 meter högt flygledartorn, två nya start- och landningsbanor samt en hallbyggnad för att hantera resenärer och bagage.
Inledningsvis kommer sträckan att trafikeras fyra gånger om dagen. Två morgonflyg och två kvällsflyg i vardera riktning. Underlaget är noga uträknat och här har näringslivskontoret i Ale svarat för ett gediget arbete.
– Ja, det måste jag säga. Vi har haft personliga samtal med alla större industriföretag i regionen och behovet av en flygplats med direktflyg till Oslo har bekräftats. Det här innebär att vi sätter Ale på kartan ordentligt och skapar unika möjligheter för nyetableringar. I ett längre perspektiv pratar vi säkert om ett par tusen nya arbetstillfällen. Det är naturligtvis väldigt roligt att vi har kunnat bana väg för en kreativ företagare att förverkliga sin dröm om en riktig flygplats. På sikt ser vi nog att det också blir aktuellt med ett hotell i anslutning till Kattleberg Airport, säger näringslivschef Per Brohagen.
Ett första spadtag är inom räckhåll och byggtiden är beräknad till sex månader. Första Osloplanet ska lyfta redan 1 november och går allt i lås blir det med Kjell Brattfors, 78, bakom spakarna.
– Det hade varit ett fint avslut på hela projektet, säger han.