Krävande tid när rondellen färdigställs

– Trafikomläggningen i höst påverkar främst bohusborna

BOHUS. Först ner och vända i Stora Viken, södra Nödinge, för att sedan ta sats mot Jordfallsbron. Det blir verkligheten för surte- och bohusborna som ska över bron i höst. Trafikomläggningen i september är ett måste för att trafikplatsen med den ”svävande” cirkulationsplatsen ska kunna färdigställas.

Bra när det blir klart, men fram till att Jordfallsbron ser ut så här blir det kämpigt. I höst kommer bron bara att nås för södergående trafik. Alltså måste bohus- och surtebor ta sig ner till Stora Viken i Nödinge och vända för att komma till Kungälv.
Bra när det blir klart, men fram till att Jordfallsbron ser ut så här blir det kämpigt. I höst kommer bron bara att nås för södergående trafik. Alltså måste bohus- och surtebor ta sig ner till Stora Viken i Nödinge och vända för att komma till Kungälv.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2011/03/V-13-Jordfallsbron.jpg

Vägombyggnaden kräver mycket tålamod redan idag, i höst kräver den om möjligt ännu mer, särskilt av de som kommer söderifrån och ska färdas över Jordfallsbron.

– Etappen i Bohus är projektets mest komplicerade och vi har grubblat mycket över hur vi ska kunna ha flyt i trafiken, säger projektledare Veli Taatila.

Jordfallsbron är en knutpunkt och cirka 22 000 fordon passerar dagligen. När rondellen över nya E45 ska byggas medför detta en större trafikomläggning i höst.

– Det är tyvärr ofrånkomligt  och handlar inte om snålhet, utan rondellen består av olika tårtbitar som ska svetsas samman. Vi bygger den bit för bit, berättar Veli Taatila.

När ramperna norrifrån är klara att tas i bruk börjar rivningen av Jordfallsbron.

Korsningen stängs

– Södergående trafik kan då använda dessa för att ta sig upp på bron och korsningen i Bohus kan stängas. Problemet är att de som ska söderut eller som kommer från Bohus måste ta sig ner till Södra Viken i Nödinge för att det är bara norrifrån som du kan komma upp på bron, förklarar Veli Taatila och tillägger:

– Vi förstår att det här kommer att uppfattas som mycket negativt, men det är den lösning som drabbar minst antal trafikanter. Det blir illa hur vi än gör. Självklart kommer vi att göra allt vi kan för att skynda på, men eftersom vi vet att detta kommer att påverka många vill vi redan idag gå ut med informationen.

Mer glädjande är att arbetet med lokalvägen mellan Surte och Bohus fortskrider.

– Vi har haft en del problem med berget, men nu ser det bra ut och vi hoppas vara klara till hösten. Det gör det lättare att ta sig söderut från Bohus och ta till exempel Angeredsbron, säger Veli Taatila.

Arbetet med den komplicerade etappen har fått en del kritik från pendlare.

– Jag förstår dem, men arbetet har varit svårare än vi trott och vi har haft ett bra stöd av pendlarna som har kommit med många kreativa förslag. Det uppskattar vi.

På orstsmötet i Bohus, onsdag 6 april, ger BanaVäg i Väst mer information.

Gratis!




Mer från samhälle

Älvängen utökas

Att tätortsgränsen för Älvängen utvidgas innebär trafikmässigt ett större område som kan regleras inom ramen för tätbebyggt område. – Kommunen…

Snart är granskningen klar

Detaljplan 1 för Nödinge centrum är ute på upploppet. På fredag är sista chansen att lämna synpunkter på utställningen. Ale…

Säkrare skolväg i Älvängen

30 kilometer i timmen är hastighetsbegränsningen som gäller på Ivar Arosenius väg. Emellanåt går det dock fortare än så och…

I väntan på bygglov för 142 hyresrätter

Gamla busscentrum i Älvängen, Gustavas Plats, har legat i träda i snart tio år. Serneke som vann markanvisningstävlingen presenterade tidigt…


Senaste nytt

Lucas har debuterat i SHL

Lucas Käkelä har stått på skridskor så länge han kan minnas och det började på utomhusrinken i Lödöse. – Min…

Snart öppnas grindarna till Gåveruds restaurang

Mitt under brinnande coronapandemin, närmare bestämt den 1 juni 2020, tog Marcus Gåverud över personalrestaurangen på Nouryon i Bohus. –…

Lastbil körde på älg

LILLA EDET. Under natten till tisdagen inträffade en viltolycka på E45 i Lilla Edet då en lastbil körde på en…

Bostäder först

I veckan firar Ale Torg 25 år. Egentligen en månad för tidigt. Det var den 28 november 1996 som Ingvar…

Utsedd till årets företagare i Sverige

I maj rapporterade lokaltidningen om att Evelina Lindgren, vd på Apak, kom på en andraplats när Sveriges chefsorganisation Ledarna rankade…

Världens snabbaste kollega finns i Älvängen

Nordisk Rörmärkning AB firar 30 år i Älvängen och satsar hårt på fortsatt tillväxt. Den hoppas man främst ska komma…

Surte BK är bäst i väst

Surte BK hade inför helgens turnering i Ale Arena endast tränat några få pass på stor is och det var…

Spännande UF-företag på NTI

I entreprenörsutbildningen Ung Företagsamhet, UF, får eleverna lära sig hur det är att driva ett eget företag. Till NTI Handelsgymnasiet…

Seger nummer 13 för AIF

Fyra matcher återstår för Ahlafors IF i årets rekordlånga seriespel. Seger nummer 13 intecknades hemma mot IFK Kumla på lördagen,…

Det rullar på för Ellbo Åkeri

Det var pappa Bert som rullade igång verksamheten 1974 under namnet Bert Johanssons Åkeri. Robert började jobba i företaget 1981.…

Inget misstroende mot Ale GK:s styrelse

Kön ringlade sig lång och känslorna var starka på Ale GK:s mest besökta årsmöte sedan föreningen bildades. Gruppen Paragraf 22…

Emelies hjärta slår för hästar

Mycket av Emelie Anderssons liv kretsar kring hästar. På en gård i Sålanda tillbringar den 23-årige Älvängenbon många av dygnets…

Den superlokala byggaren

Sandqvist Hus och Interiör är det superlokala byggföretaget med säte i Skepplanda. Anders Sandqvist, ursprungligen från Älvängen, startade bolaget 2008.…