BOHUS. Mer eller mindre helt avskärmade från trafiken kämpar företagare i Bohus Centrum för sin existens.
Nu kräver de en samlad insats från Trafikverket och Ale kommun.
– När väg och järnväg är färdigbyggt måste det till en omfattande och genomtänkt marknadsföringskampanj för att locka kunderna tillbaka. Det är det minsta vi kan kräva som kompensation, säger Leif Ljung och Boo Baeckström, företagare i Bohus.
IT-företaget SalesOnNet säljer produkter och tjänster till företag i och privatpersoner i norra Göteborgsområdet. Halva kundstocken är Kungälvsorienterade, vilket medför att älvförbindelsen är helt avgörande. Sedan september förra året har trafiken letts om för att möjliggöra en ny trafikplats vid Jordfallsbron. Det har samtidigt inneburit att Bohus Centrum skärmats av från det dagliga trafikflödet. Idag finns bara en infart till centrum och den ligger söder om. Några spontana kundbesök är det således inte tal om längre.
– Från att alltid ha haft en eller ett par kunder i butiken från morgon till kväll kan det nu gå dagar utan att någon kommer in genom dörren. Vi pratar om noll kunder i butiken. Det är klart att det svider och ger oss stora problem, säger Leif Ljung.
Flera företagare och verksamheter vittnar om samma sak i Bohus Centrum. Samhället beskrivs som avskuret från omvärlden. Att Trafikverket skulle kompensera dem ekonomiskt vågar de inte ens tro på och SalesOnnet ställer därför andra krav.
– Eftersom vägombyggnaden har kostat oss väldigt många kunder hoppas jag att stat och kommun istället hjälper oss att vinna dem tillbaka. En omfattande marknadsföring av orterna och företagen som har drabbats är det minsta vi kan begära. När vägen- och järnvägen är invigd hoppas jag att det satsas hårt på att marknadsföra oss som har betalat det högsta priset. Tyvärr kanske inte ens alla överlever fram till att det är dags att skörda, suckar Leif Ljung.
Kommunstyrelsens ordförande i Ale, Mikael Berglund (M), säger i en kommentar till tidningen att de för en dialog med Trafikverket om på vilket sätt utsatta handlare och orter ska kunna kompenseras.
– Om Trafikverket inte tar sin del av ansvaret så är det ju meningslöst att göra infrastrukturutbyggnader som denna. Är priset att all handel och service försvinner är det bättre att låta bli. Vi kommer att driva den här frågan och förväntar oss att få ett positivt gehör, säger han.
Övergripande projektledare för BanaVäg i Väst, Bo Björklund, ger däremot inga löften.
– Vi har inte avsatt några pengar för marknadsföring efter projektets utgång, men jag har full respekt för att vissa har drabbats hårt. Etappen i Bohus är komplicerad och vårt mål har varit att på alla sätt försöka minska byggtiden. Det måste trots allt vara det viktigaste.