ALE. Den 9 december gör Alependeln sin första resa.
Fem nya pendelstationer går i drift.
Ales nya mötesplatser ska vara trygga och säkra.
Västtrafik bjöd representanter från främst Ale kommun och Trafikverket på en guidad rundresa från pendelstationen i Surte till resecentrum i Älvängen. Förutom en detaljerad demonstration av Ales nya landmärken fokuserade kommunens representanter på säkerhets- och trygghetsfrågor.
– Vi vill undvika att pendelstationerna blir tillhåll eller platser där människor känner sig otrygga. Därför är det viktigt med att tidigt få in så många synpunkter som möjligt, säger Lotti Klug, brottsförebyggare i Ale.
Belysningen är en viktig fråga för att skapa trygghet. Stora ytor är inglasade, vilket bidrar till ett bra och naturligt ljusinsläpp. Huruvida pendelstationerna kommer att vara öppna även nattetid när tågen slutat gå har det inte fattats beslut om ännu. Däremot kommer stora delar av pendelstationerna att vara kameraövervakade.
Elisabeth Persson, fältarbetare för Ale Fritid, gillade mycket av det hon såg. Det är öppna ytor och få mörka utrymmen.
– Jag tycker pendelstationerna känns trygga, men jag tycker det är viktigt att vi tänker på att samma känsla ska gälla hela vägen hem. Det hjälper föga om pendelstationerna är upplysta om resten av gångvägen är mörklagd.
En annan viktig huvudfråga för projektet har varit att försöka förebygga skadegörelse och klotter. Inomhus är alla kaklade utrymmen vaxade för att göra det lätt att snabbt tvätta rent.
– Det kommer att råda nolltolerans mot klotter på pendelstationerna. Lika snabbt som det uppstår, lika snabbt ska det vara borta. Jag tror att så länge vi orkar hålla rent och snyggt kommer vi att slippa den största skadegörelsen. Det här ska vara positiva mötesplatser som aleborna ska känna sig stolta över, menar Håkan Spång, säkerhetsansvarig i Ale kommun.
Den guidade turens medresenärer fick i uppdrag att besvara ett antal frågor om hur de upplevde tryggheten på respektive pendelstation. Den kritik som framkom gällde älvsidan.
– Den delen av pendelstationen känns på flera håll lite ”sunkig” och ödslig, här är det därför särskilt viktigt att belysningen är god, påpekade Lotti Klug som också underströk vikten av att inte någon lockas att gena över spåren.
– Den glasade övergången måste därför alltid kännas trygg att använda.
Per-Anders Andersson och Kenneth Olsson från Västtrafik menade också att det nu krävs god samverkan mellan alla aktörer i samhället för att inte minst pendelstationerna ska förbli stilfulla mötesplatser som ger alla ett gott första intryck av Ale.