Stort och smått i trafikplanen

ALAFORS. Vid senaste kommunfullmäktige klubbades den trafikplan som togs fram redan för fem år sedan. I trafikplanen ingår en hastighets- och åtgärdsplan, små och stora åtgärder i respektive samhälle.
– Den utgår främst från oskyddade trafikanter och säkra skolvägar, förklarar trafikingenjör Katarina Lagerkvist.

Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Henrik Fogelklou och trafikingenjör Katarina Lagerkvist.
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Henrik Fogelklou och trafikingenjör Katarina Lagerkvist.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2021/03/v1121-trafikplanen-1b-scaled.jpg

Varför trafikplanen inte blivit formellt antagen förrän nu har ingen något riktigt bra svar på.

– Alla, både tjänstemän och politiker, har känt till trafikplanen och det är utifrån den som jobben planerats under de senaste åren. Snart påbörjas arbetet med revidering av gällande trafikplan, säger Henrik Fogelklou (M), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.

Är det kommunen som beslutar om hastigheten på våra vägar?

– Ja, inom tättbebyggt område. Poängteras bör dock att vi inte kan göra några fysiska åtgärder, exempelvis timglas eller fartgupp, på Trafikverkets vägar, trots att det är där vi ofta ser de höga hastigheterna, säger Katarina Lagerkvist.

Flera insatser som finns angivna i den nyligen antagna trafikplanen har redan genomförts. Som exempel kan nämnas gång- och cykelväg utmed Ledetvägen i Alafors samt gång- och cykelväg utmed Danska vägen i Surte.

– Trafikplanen är ett viktigt styrdokument. Revideringen behövs för att se vilka insatser vi har kvar på agendan, om de fortfarande är aktuella och om det tillkommit nya åtgärder som behöver göras. Det måste vara ett levande dokument eftersom saker och ting förändras i samhällsbilden, verksamheter flyttar och så vidare, säger Katarina Lagerkvist och tillägger:

– Nästa trafikplan ska ha två delar – en strategisk del av övergripande och långsiktig karaktär och en plan för de delar som är mer kortsiktiga och avser tillämpning.

Görs det även investeringar i projekt som inte finns angivna i trafikplanen?

– Självklart är det så, behov som inte kunnat förutses. Ett sådant exempel är den gång- och cykelbana som anlagts vid Vadbacka i Skepplanda, omständigheter som krävde en ny trafiklösning.

Några särskilda projekt som sker 2021?

– Vi kommer bland annat bygga hastighetsdämpande åtgärder på Göteborgsvägen i Älvängen, på sträckan mellan Starrkärrsvägen och Björklövsvägen. Vi ser också över passagerna längs de kommunala gång- och cykelstråken, men har inte landat i vilka åtgärder som kommer att prioriteras 2021.

Man kan gissa att trafik är en fråga som engagerar aleborna?

– Visst är det så! Trafiken berör alla och vi får mycket inspel från medborgarna. Vi har en kontinuerlig dialog både med Trafikverket och Ales olika vägföreningar, säger Katarina Lagerkvist.

– Trafikmiljön är viktig i vårt samhällsbyggande, att vi löser infrastrukturen på ett bra sätt så att vi kan ta oss från plats A till B på ett smidigt sätt. I ett normalläge ska man kunna ta sig hemifrån till arbetsplatsen, skolan och så vidare. Det är den rörelsen vi måste hantera och planera för och därför behöver vi jobba med en långsiktig planering, avslutar Henrik Fogelklou.

Gratis!




Mer från samhälle

Inflyttning på Änggatan i Älvängen

På december månads första dag kunde de första hyresgästerna flytta in på Änggatan. Totalt handlar det om 27 lägenheter för…

Nya Ale Torg prioriterar trygghet

Arbetet med den nya detaljplanen för Ale Torg och Nödinge centrum fortgår. Planen innehåller bland annat cirka 620 bostäder, parkeringshus,…

Allt förändrades – nu hoppas man locka tillbaka resenärerna

För många har det kollektiva resandet länge varit ett självklart inslag i vardagen. När Alependeln gjorde entré var det många…

Få försäljningar av bostadsrätter i Ale

Mellan augusti och oktober såldes 69 bostadsrätter i Ale kommun. Det är relativt få sett till aktiviteten på bostadsmarknaden i…


Senaste nytt

Anna är tillbaka efter 18 år 

Anna Ahlman (tidigare Ottosson) började att spela innebandy i Ale IBF i slutet av 80-talet och hon var kvar i…

Jennifer tog bästa bröllopsbilden 

Tidigare har Jennifer Nilsson blivit utsedd till Europas bästa unga bröllopsfotograf under Way Up Norths, som är ett nätverk för…

Första fallet av nya mutationen i regionen

Under onsdagen bjöd Västra Götalandsregionen in till en pressträff med Thomas Wahlberg, Jan Kilhamn, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör samt vaccinationssamordnare…

”Omotiverat höga priser på elmarknaden”

Stefan Brandt har mångårig erfarenhet av kraftproduktion och krafthandel på nationell och nordisk nivå. Han förvånas över den debatt som…

Inflyttning på Änggatan i Älvängen

På december månads första dag kunde de första hyresgästerna flytta in på Änggatan. Totalt handlar det om 27 lägenheter för…

”Trycket på vårdcentralerna ökar enormt”

Samtidigt som vaccineringen av den tredje dosen löper på ökar smittspridningen av covid-19. Under vecka 47 rapporterades 20 nya fall…

Ett tungt steg tillbaka

Kommunerna förväntas följa efter och därmed kan det få stora konsekvenser även på lokal nivå. Rätt eller fel? Jag hoppas…

Juligt firande i Lödöse

Hantverk, smycken, julgodis, mat och lotterier. Listan av aktiviteter kunde göras lång när Jul i byn kom till Lödöse i…

Julmarknad i vacker vinterskrud

Efter närmare 50 år med julmarknad i oavbruten följd tvingades Älvängens Företagarförening förra året pausa arrangemanget. Därför var glädjen stor…

Helgens sporthändelser

Surte BK har fått en fin start på årets säsong. Lördagens på förhand tuffa bortamatch slutade med en storseger, 7–2.…

Begravningsbyrå som utvecklas

För snart två år sedan bestämde sig Anders Johansson för att flytta Ale Älvdalens begravningsbyrå till Järntorget i Älvängen. Skälen…

Nionde raka förlusten

Noll poäng och en jumboplats i division 3 efter nio spelade matcher. Det är Ale IBF:s facit i år. I…

Pontus lär sig av Bernt på Repslagarmuseet

Pontus Fallqvist har alltid haft en förkärlek till gamla och udda prylar. – Jag är uppvuxen på landet och när…