I samband med att Göteborgsvägen byggs om grävs nya vatten- och avloppsledningar ner. Vidare ska busshållplatserna byggas om, gång- och cykelbanan breddas, planteringar sättas och övergångsställena ska bli förhöjda överfarter för att dämpa hastigheten.
– Det blir en mycket trevligare miljö och framför allt säkrare för gående och cyklister, säger Christian Olofsson.
Det är ett omfattande arbete som inte går obemärkt förbi.
Stänger av körfält
– Vi kommer att behöva stänga av ett av de två körfälten på Göteborgsvägen etappvis. Om det blir trafikljusreglerat eller bara skyltat har vi inte bestämt än. Det kan nog bli lite olika beroende på hur långa sträckor som spärras av, berättar Olofsson.
Arbetet med Göteborgsvägen går från den tidigare Statoilmacken förbi Surte Åkeri.
– Det medför att vi kommer att passera rasområdet, vilket vi hyser stor respekt för. Vi kommer att schakta ganska djupt och med tanke på vad som har hänt tidigare vet vi att det kan finnas vad som helst i backen. Geotekniken är en stor utmaning i projektet, säger yrkesarbetare John Persson.
Trafikstörningar
Surteborna får leva med trafikstörningar genom centrum under 2011 och 2012. Tillfälligtvis kommer vissa infarter att behöva stängas av, men boende hänvisas då till närliggande parkeringar.
– Alla fastigheter kommer att vara tillgängliga fast inte alltid för bilen. Just när vi går förbi ett hus påverkas boende lite extra, annars hoppas vi att störa så lite som möjligt, säger Olofsson.
När vattenledningarna ska kopplas samman kan berörda hushåll vara utan vatten en kortare tid.
– Det kommer vi att meddela i god tid så alla kan förbereda sig, men det kommer bara att vara kortare stunder.
I Skanskas uppdrag ingår också att färdigställa en större pendelparkering vid den blivande stationen. Det blir också en del stensättning i själva centrum.
– Det blir en ordentlig uppfräschning, där närmiljön prioriteras, säger John Persson.
Miljöprioritering gäller även hos entreprenören Skanska. Deras etablering i Surte är också grön.
– Ja, våra arbetsbodar har till exempel inga strömbrytare, utan ljuset regleras efter hur vi arbetar. Är vi där är det tänt, är vi inte på plats släcks allt. Energiförbrukningen är minimal, säger Olofsson.
En annan utmaning i projektet väntar vid Glasbruket.
– Där finns en del förorenad mark som vi måste ta hand om, i vilken omfattning vet vi inte än.
Skanska jobbar på uppdrag av Trafikverket och Ale kommun.