ALAFORS. Skolinspektionen har upptäckt stora avvikelser när myndigheten rättat om nationella prov.
I en rapport till regeringen har Skolinspektionen specialgranskat 20 skolor, däribland Ahlafors Fria Skola som kritiseras på tre punkter.
– Vi lyssnar på kritiken och vidtar de åtgärder som krävs. Detta är en del av skolans utveckling, säger rektor Ingvald Lindström.
Skolinspektionen har använt sig av 200 lärare från ett bemanningsföretag vid sin granskning av de nationella proven och hur provsvaren bedömts. I fallet Ahlafors Fria Skola gäller det rättningen av uppsatsskrivningen i svenska. Skolinspektionen ger kritik på tre punkter:
• Lärarnas bedömning och betygssättning av elevernas kunskap sker inte i enlighet med författningarna.
• Skolan arbetar inte på ett medvetet och strategiskt sätt för att uppnå en rättvis och likvärdig betygssättning av nationella ämnesprov i svenska så att de kan användas som stöd vid betygssättningen.
• Rektorn säkerställer inte att betyg sätts i enlighet med skollagen och andra författningar.
– Jag har tagit del av rapporten och vi tar nu fram en handlingsplan med åtgärder för att avhjälpa de påtalade brister som Skolinspektionen delgivit oss. Det är bra att Skolinspektionen finns, de kan ge stöttning, tips och råd, säger Ingvald Lindström som emellertid vill belysa de svårigheter som Skolinspektionen själva ger uttryck för.
– I Skolinspektionens slutsats går att läsa: De bedömningsanvisningar som följer med proven är omfattande och komplexa och ger stort utrymme för tolkning. Möjligheten för läraren att förhålla sig objektiv vid bedömningen av sina elevers prov kan påverkas av den relation som finns mellan lärare och elev, säger Lindström och fortsätter:
– Man kan inte med bestämdhet hävda att de bedömningar som Skolinspektionen gör är mer rätta än den som ursprungsrättarna gör.
Vid specialgranskningen av de nationella proven utesluter inte Skolinspektionen att omrättaren kan ha haft en striktare hållning i och med vetskapen att man utgör en kontrollfunktion. Skolinspektionen värderar inte om ursprungsrättarens bedömning är felaktig i de fall där Skolinspektionen gör en annan bedömning än ursprungsrättaren.
– Vad säger det? Det bästa vore att proven skickades in och rättades av en och samma person. Då hade vi kommit runt problemet helt och hållet, säger Ingvald Lindström.
De åtgärder som Ahlafors Fria Skola nu har vidtagit innebär bland annat att uppsatsskrivningarna fortsättningsvis rättas av tre svensklärare istället för en.
– Vi har också utvecklat ett samarbete med Vesterhavsskolan i Falkenberg. Det innebär ett pedagogiskt utbyte så att vi kan säkerställa en objektiv rättning av nationella prov.
Ahlafors Fria Skolas åtgärdsplan ska vara Skolinspektionen tillhanda senast 30 augusti.