ÄLVÄNGEN. Alla siffror pekar åt rätt håll för Aroseniusskolan.
Meritpoängen är bättre, likaså närvaron och behörigheten till gymnasiet.
– Men framför allt så har vi lugna, mätta och glada elever, det är det viktigaste, säger rektor Carina Olsson.
Mätta? Ja, en av hemligheterna bakom det förbättrade studieresultaten i Aroseniusskolan har faktiskt med skolmaten att göra.
– En av våra första åtgärder var att ändra lunchschemat så att rutinerna skulle bli tydligare, att eleverna är på samma tid varje dag. Fler hittar nu med automatik till matsalen och mätta barn trivs bättre på lektionerna, säger Carina Olsson som också hyllar 123-modellen som har använts för att motverka skolket.
Inga håltimmar
– Återigen handlar det om att vara tydlig. Numera är vi också helt fokuserad att undvika håltimmar när vi lägger schemat. Det har medfört att vi sällan har några elever i korridorerna under lektionstid.
Sedan Skolinspektionens rapport slog ner på skolan hösten 2008 har det hänt mycket. En ny skolledning har arbetat målmedvetet med kvalitet, rutiner, bedömning och inte minst ledarskapet. Nästa del handlar om vad som händer i klassrummet. Relationerna mellan personal och elever ska förbättras.
Enkla metoder
– Vi vill utveckla undervisningen och även här finns det enkla metoder som måste bli vardagsrutiner. Det handlar om att alla elever får en tydlig agenda för vad som ska hända och bara så simpelt som att de får ögonkontakt när de kommer in i klassrummet, säger Carina Olsson.
Håkan Kollberg-Winsnes är utvecklingsledare i Aroseniusskolan. Han påtalar vikten av att erbjuda elever som behöver stöd efter skoltid.
– Idag har vi lovskolor och extra studiestöd med läxläsning. Alla har inte föräldrar som kan stötta hemma.
Just specialpedagogiken och sättet att hjälpa elever i behov av särskilt stöd står också under utveckling.
– De som behöver särskilt stöd ska inte behöva lämna klassrummet. Resurserna ska komma till dem. Det tjänar hela klassen på och dessutom mår de svagare eleverna bättre av att få vara kvar i sitt rätta sammanhang, bland kompisarna i klassrummet, menar Håkan Kollberg-Winsnes.
Att inkludera eleverna och inte exkludera och utestänga dem var en av punkterna som Skolinspektionen hade synpunkter på i sin kritik för snart fyra år sedan.
– Det är en helt annan stämning här nu. Idag längtar vi efter att få besök. Vi är stolta över både verksamheten och eleverna, avslutar en stolt rektor, Carina Olsson.
Aroseniusskolans meritvärde var i den senaste mätningen 202, snittet i Ale var 200 och i riket 210. På skolan går idag 350 elever.