SURTE. Pulsträning två gånger i veckan. Det har eleverna i årskurs 5 och 6 på Surteskolan ägnat sig åt i över två år – och effekten har varit över förväntan.
– De är mycket lugnare och koncentrerade, säger idrottsläraren Thomas Svensson.
För två och ett halvt år sedan fick Surteskolan besök av en lärare på Vammarskolan i Valdemarsvik som visade upp ett nytt pulsprojekt som alla elever i 7A hade ägnat sig åt sedan en tid tillbaka.
Surteskolan anammade projektet och i dag har samtliga elever i årskurs 5 och 6 pulsträning två dagar i veckan.
– Utöver det här har de även två vanliga idrottspass i veckan. Pulsträningen gör vi inte bara för idrotten utan även på kopplingen mellan rörelse och det teoretiska lärandet. Effekten sitter kvar i tre timmar efter passet och vad vi kan se direkt är att de är mycket lugnare och koncentrerade på lektionerna, berättar Thomas Svensson.
Idén kommer först från Naperville Highschool i USA som redan efter 10-15 veckor noterade positiva effekter av pulsträning. Eleverna har lättare att koncentrera sig på lektionerna och gör större framsteg i de teoretiska ämnena jämfört med de övriga eleverna.
Nu börjar fler och fler skolor använda sig av pulsträning.
– Jag tror att vi är den enda skolan i kommunen som har det här och det är vi stolta över. Det är kul att Surteskolan satsar på eleverna och man har märkt att eleverna presterar bättre i skolan på grund av det här, säger Thomas Svensson.
Alekuriren var på plats under ett pulspass med en klass från årskurs 6. Alla har ett pulsband över bröstkorgen och varje elev ska samla ihop 20 minuter där man ligger på minst 70 procent av sin maxpuls.
– De här pulsbanden går via bluetooth till min iPad och resultatet syns sedan på den vita duken, säger Thomas Svensson och fortsätter:
– Alla har koll på sitt eget resultat och de ser till att komma upp i 20 minuter. De är väldigt medvetna kring hur de ligger till.
Vanessa Haklaj springer hinderbanan som var en av de pulshöjande aktiviteterna den här gången. Hon känner att pulspassen ger en positiv effekt.
– Det fungerar bra, jag blir mer pigg efter det här passet och jag har lättare att koncentrera mig på lektionerna och jag presterar bättre. Det känns som att man nästan får mer luft, säger hon.