NÖDINGE. Skolcupen utgör tveklöst den största rekryteringsbasen för Ale IBF.
På sportlovshelgen 17-19 februari avgörs den populära innebandyturneringen för 15:e året i rad.
– Skolcupen är en bra reklampelare för oss och den har hjälpt till att sätta innebandysporten på kartan, säger Ale IBF:s ordförande, Hans Westerlind.
På fredag är sista dagen för kommunens grundskoleklasser att anmäla sig till Skolcupen. Anmälningarna har börjat droppa in, men det är alltid under de sista dagarna som det rasslar till riktigt ordentligt förklarar Hans Westerlind.
– Man är alltid lika orolig vid den här tidpunkten, men till slut brukar det ändå landa på cirka 50 klasser.
Sportlife är ny huvudsponsor till turneringen och sedan tidigare finns också Vakna med som samarbetspartner.
Tacksamma
– Vi är oerhört tacksamma för den stöttning som vi får från våra partners. Vi arrangerar inte Skolcupen i första hand för att tjäna pengar. Det är trots allt 650 t-shirtar som ska köpas in till deltagarna och dessutom lockar vi med prispengar i varje åldersklass, säger Hans Westerlind och fortsätter:
– Vi ser istället cupen som ett alldeles utmärkt sätt att profilera klubben, rekrytera nya barn och ungdomar till föreningen. Efter turneringen ser vi alltid en tillströmning av nya spelare. I höstas drog vi igång verksamhet för såväl pojkar som flickor födda 05/06. Det kunde ske tack vare Skolcupens genomslag.
Hur mår Ale IBF just nu?
– Bra! Vi ha fått fin support rent organisationsmässigt, mycket folk som hjälper till med bland annat sponsring, caféverksamhet och våra olika arrangemang. Det innebär att styrelsen kan koncentrera sitt arbete på att utveckla föreningen. Det är vår största tillgång att vi har så många ungdomar och föräldrar som vill ställa upp och jobba ideellt, förklarar Hans Westerlind.
Vad har du för förväntningar på Skolcupen 2012?
– I vanlig ordning hoppas jag på en rolig turnering där glädjen är i fokus. Visst finns det ett tävlingsmoment också, men det viktigaste är att spelare, ledare och funktionärer har kul tillsammans.