Hur går arbetet med Västlänken, det största infrastrukturprojektet någonsin i vår del av Sverige? Vad kommer det att innebära för tågtrafiken och resenärerna när de tre nya stationerna under staden är klara? Fredag 2 februari kommer Trafikverket att ge företagare i Ale en unik inblick i framtidens Göteborg på ett frukostmöte som arrangeras av Företagarna Ale.
– Det ska bli roligt. Vi känner av ett ökat intresse kring Västlänken och numera är inte fokuset på själva byggandet, utan mer på hur det kommer att bli och fungera. Kranskommunerna är stora vinnare, då pendlandet till och genom Göteborg kommer att bli mycket lättare när Västlänken är på plats, berättar Ulf Angberg.
Den sex kilometer långa tunneln under Göteborg kommer att ha tre stationer. Haga, Korsvägen och Centralen. Bygget med den sistnämnda stationen startar i sommar och den nya centralstationen som kommer att komplettera den befintliga ska förhoppningsvis var i bruk vid årsskiftet 2026-2027.
– Stationerna vid Haga och Korsvägen är som bekant försenade, men kommer med stor sannolikhet vara klara 2030. Fram till dess kommer den nya centralstationen att fungera som en säckstation, precis som den nuvarande. Det innebär ändå att järnvägskapaciteten ökar kraftigt och skapar förutsättningar för fler tåg till Göteborg. I framtiden kommer fjärrtågen att gå till vår nuvarande centralstation medan den nya centralen blir en del av Västlänken där pendel- och regiontåg framför allt går, berättar Ulf Angberg.
Halvvägs in i projektet konstateras att det har varit många och svåra utmaningar längs resan.
– Självklart har byggandet varit utmanande. Västlänken byggs både i berg genom att vi spränger oss fram under marken, men också genom lera där vi schaktar bort massor och gjuter tunneln. Det visste vi innan och hade en bra förberedelse inför, men det som har varit mest utmanande är nog logistiken. Vi bygger en tågtunnel i Sveriges andra största stad samtidigt som allt ska fungera som vanligt. Det har ställt stora krav på dialog och kommunikation, berättar Ulf Angberg.
Pendlarna kommer vara Västlänkens stora vinnare. När den 6 kilometer långa tunneln under staden är färdig kommer resandet till och genom Göteborg att vara smidigt och enkelt. Det innebär att arbetsmarknaden förstoras för såväl göteborgare som invånare i kranskommunerna.
– Snart kommer Västtrafik att presentera hur tågtrafiken kan komma att köras. När region- och pendeltågen kan köra igenom staden öppnas helt nya möjligheter. Teoretiskt kan tågen från Trollhättan köra hela vägen till Kungsbacka, säger Ulf Angberg.
Frukostmötet för företagare i Ale äger rum fredag 2 februari på Yrkesgymnasiet i Nödinge.