Black Friday står för dörren. Den amerikanska och högst kommersiellt förankrade traditionen är numera högaktuell även i Sverige när den fjärde fredagen väntar i november. USA:s största REA-dag har inte bara slagit rot under fredagen, utan i flertalet butiker talas det om Black weekends och Black weeks. Det har blivit en av årets största reor, att beteckna som en tidigarelagd mellandagsrea. Några har valt att kalla det ”dagen eller dagarna då vi köper det vi egentligen inte behöver och lite till”. För många är det för tidigt att julhandla – för andra ett utmärkt tillfälle att både inleda och avsluta julklappsjakten för en mer begränsad summa pengar. Totalt sett har Black Friday ökat försäljningen, men för detaljhandeln har det inte bara varit positivt. En stor del av försäljningen sker med lägsta och sämsta marginalen. Hysterin som har uppstått under Black Friday mättar också marknaden. Många handlare vittnar därför om att handeln som tidigare var god under hela december inte skjuter fart förrän under den sista julveckan. Nåväl, är fenomenet Black Friday på gott eller ont för oss konsumenter?
Alla gillar att göra ett klipp och på den punkten är det svårt att misslyckas under den prispressade köpfesten, men tänker vi lite längre dyker andra frågeställningar upp. Analytiker menar att Black Friday med sina kraftigt tidsbegränsade erbjudanden får oss att handla även det vi inte planerat att handla. Det blir en överkonsumtion och om det stora målet för ett hållbart samhälle är att försöka begränsa till exempel plastförpackningar är Black Friday ett misslyckande. Miljömässigt innebär den överkonsumtion som nu stimuleras en katastrof. Slit- och slängsamhället tar nya negativa steg. De som fångar en eftertraktad vara till fyndpris är självklart alltid att gratulera, men blev det dessutom ytterligare ett par inköp – helt i onödan – så blir effekten inte alltid lika mycket värd. Svensk Handel skriver i en aktuell prognos att varannan konsument, 47%, planerar att handla på Black Friday i år. Totalt beräknas dagen omsätta mellan 6,3-6,6 miljarder kronor. Nytt svenskt rekord. Det finns potential att växa ytterligare. Än så länge är det enligt Svensk Handel nämligen bara fyra av tio handlare som hänger på traditionen. På nätet kommer Black Friday sannolikt att explodera i veckan. Logistiken och transportsystemet kommer att utmanas på allvar.
Politiken i Ale håller på att forma sig. Maktskiftet har sedan en tid varit klart, men hur den nya Koalitionen i minoritetsställning har planerat att få igenom sin politik har inte varit lika tydligt. I veckan gavs dock ett smakprov. Koalitionen och Socialdemokraterna ska föra konstruktiva samtal i alla stora frågor. Målet är ambitiöst. De ska helt enkelt försöka komma överens innan frågan avgörs i Kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige. Det är i sig ingen jättesensation. Koalitionen har 23 av 49 mandat och har inget val. De måste förhandla. Antingen med S, SD eller V. I det valet har Mikael Berglund varit väldigt tydlig med vad han föredrar. Det visade han nu. I torsdags berättade Koalitionen att Socialdemokraternas vallöfte om förbättrade seniorkort i den lokala kollektivtrafiken ska genomföras. Koalitionen vill bygga förtroende genom att börja med att ge. När budgeten och verksamhetsplanen ska upp i fullmäktige i december hoppas den nya ledningen på att få tillbaka.