ALVHEM. Under flera år protesterade företagare och ortsbor mot beslutet att inte bygga en komplett trafikplats i Alvhem. Tio år efter att nya E45 invigdes startar Ale och Lilla Edet kommun en utredning om effekterna av att bygga ut dagens halva trafikmot till ett helt.
– Det är ett första steg för att kunna påverka Trafikverket om samhällsnyttan med investeringen, säger Mikael Berglund (M), kommunstyrelsens ordförande i Ale.
I tisdags förra veckan beslutade kommunstyrelsen i Ale att tillsammans med Lilla Edet ta fram en samhällsekonomisk utredning för ett komplett mot i Alvhem. När vägen byggdes om 2007-2012 var debatten frän och ortsborna protesterade på alla möjliga sätt. 2008 behandlade kommunfullmäktige en motion som förespråkade att trafikmotet i Grönnäs skulle lokaliseras till Alvhem istället. Det saknades en röst för att vinna omröstningen, där en röd majoritet segrade.
– Jag vill inte låta bitter, men visst känns det onödigt att vi redan nu tio år efter att vägen var klar måste utreda behovet av en komplett trafikplats i Alvhem. Vi visste när vägen byggdes att detta skulle hända. Lilla Edet hade stora planer för Lödöse södra och när staten dessutom placerade en tågstation där är det självklart att området blir intressant att exploatera. Nu får vi agera gemensamt och beskriva samhällsnyttan så Trafikverket tar upp den här investeringen i sin åtgärdsplan. Den här processen startade vi egentligen redan 2012, då vi kom överens med Lilla Edets kommun att verka för en utbyggd trafikplats i Alvhem. Att det har dragit ut på tiden beror på att både Ale och Lilla Edet behövde ta fram nya översiktsplaner. Det har vi gjort nu, berättar Mikael Berglund.
Den utredning som nu ska tas fram ska visa på vilka effekter som skapas med en utbyggd trafikplats och vad åtgärderna beräknas kosta.
– Finansieringen blir sannolikt en diskussion med Trafikverket. Det är möjligt att vi som kommuner får vara med finansiera en eventuell investering och utredningen ska också visa vilken av kommunerna som har störst glädje av ett komplett mot, avslutar Mikael Berglund.
Benny Mortensen som tillsammans med sin familj driver Svenssons Livs i Alvhem ledde protesterna för 15 år sedan.
– Det var en enorm besvikelse när vi förlorade omröstningen i fullmäktige med en röst. Att kommunen nu får starta en egen utredning är nästan skrattretande. Det fattas väl bara att att de får betala kalaset också. Trafikverket är säkert inte intresserade. Tyvärr, var det ju detta vi sa hela tiden, att Alvhem och Lödöse måste ha en hel trafikplats för att kunna utvecklas.
Idag finns bara en av- och påfart för södergående trafik på E45 i Alvhem. Norrgående trafik måste köra av i Grönnäs för att nå Alvhem eller Lödöse södra.
Läs också: Halvdant sällan bra