ALE. De två skolorna ansökte gemensamt om utvecklingsmedel i Skolverkets matematiksatsning.
Miljonbeloppet som beviljades används nu till att utveckla undervisningen i syfte att förbättra elevernas resultat i matematik.
I onsdags ägde en givande fortbildningsdag rum på Alboskolan.
Undersökningar har visat att svenska elevers matematikkunskaper sjunker. För att vända trenden tog Skolverket för några år sedan beslut om en matematiksatsning. Madenskolan och Alboskolan sökte gemensamt utvecklingsmedel och i våras beviljades man en miljon kronor. Pengarna ska användas till kompetensutveckling för pedagogerna.
– Eftersom vi lämnar elever till samma högstadieskola är det viktigt att de har samma grund att stå på och därför valde vi att ansöka tillsammans, säger NTA- samordaren Eva Skyberg, som också är projektansvarig.
NTA, som står för Naturvetenskap och Teknik för Alla, är ett utvecklingsprogram som tagit fram både elevmaterial och lärarhandledning baserade på ett vetenskapligt arbetssätt. Pedagogen är central i arbetet och materialet som de använder och utbildas i anländer färdigt i en temalåda.
Det ekonomiska medel som skolorna beviljats har gjort det möjligt att arbeta med NTA inom matematiktemat ”Mönster och algebra”.
– Vi kommer också använda pengarna till fortbildning och handledning genom ”Learning study”. Det går ut på att pedagogen videofilmas när han eller hon undervisar eleverna i matematik. Därefter går man igenom materialet för att upptäcka vad man behöver förändra.
Fortbildningen, som kommer att pågå under två år, har precis startats igång och i onsdags träffades närmare 20 pedagoger på Alboskolan för att ta del av utbildningen som hölls av Jessica Olsson, lärare i matematik och NO.
Det rådde full aktivitet i salen då deltagarna själva fick symbolisera matematikens logik. Längre fram kommer även Cecilia Kilhamn från Göteborgs Universitet att gästa utbildningen för att undervisa i algebra.
Det långsiktiga målet med utbildningen är att elevernas matematikresultat ska förbättras. Fokus ligger bland annat på att eleverna genom ett praktiskt arbetssätt utvecklar det abstrakta tänkandet, säger Eva Skyberg.