NÖDINGE. Lillgårdens förskola har rivits.
Sedan några veckor tillbaka bedrivs istället verksamhet i helt nya lokaler – Äppelgårdens förskola.
I måndags skedde invigning under blöta men ändå festliga former.
Barnen fick själva klippa bandet i samband med invigningen av Äppelgårdens förskola. Verksamhetschef Lena-Maria Vinberg assisterar Dino och Ella, båda 4 år.
Med rätt åldersfördelning kommer Äppelgårdens förskola att ha plats för 120 barn. För närvarande är 97 barn, i åldern 1-5 år, inskrivna i verksamheten.
– Tyngdpunkten just nu ligger på ett-, två- och treåringar, förklarar förskolechef Agneta Lindfors.
Såväl barn som personal har varit delaktiga i planerandet och byggnationen av den nya förskolan i Nödinge. Äppelgården är en förskola där såväl pedagogiken som byggnadens utformning har sin utgångspunkt i nya framtidsinriktade synsätt.
– Den pedagogiska verksamhetsidén har influerats av Reggio Emilia och grundas i tron på att alla barn föds initiativrika och kompetenta med en vilja att utforska världen. Förskolans uppgift är att möta barnen och få dem att växa, lära och utvecklas, säger Agneta Lindfors.
Viktiga ledstjärnor för utformningen av förskolemiljön har varit möjligheter till möten, flexibilitet, att kunna se och synas och att barnen ska kunna dokumentera sina arbeten och vara delaktiga i sitt lärande. En centralt placerad ”piazza” är förskolans nav där barnen äter och där det finns möjligheter till olika samlingar och aktiviteter över dagen.
Passivhus
Äppelgården har också planerats som ett så kallat passivhus. Väsentligt tjockare isolering i golv, väggar och tak, tillsammans ”superfönster”, minskar energibehovet långt under de värden som är krav idag. Byggnaden har fått en kompakt utformning för att minska energibehovet och fönsterrutorna är smart placerade för optimala ljusinsläpp. Byggnaden är uppbyggd med ytterväggar och yttertak av prefabricerade betongelement. Teknikutrymmen har förlagts i källarplanet.
En solcellsanläggning har installerats på yttertaket mot söder. Den producerar elen, som motsvarar förbrukningen hos en större villa, regleras mot den köpta.
Redan vid ett tidigt skede i planeringen av den nya skolan blev barnen engagerade i utformningen av skolgården. Barnen fick på olika vis beskriva sin nuvarande skolgård och sedan genom modellbyggande framföra sina idéer till en framtida gård. Framtagandet av den nya skolgården vävdes på så sätt in i barnens undervisning.
– Barnens stora önskemål var tillgång till vatten. Det ledde till att vi i dag har en damm. Det har verkligen visat vilket fantastiskt verktyg vatten är, säger Agneta Lindfors.
Den nya förskolegården är uppdelad med en sedvanlig lekdel i anslutning till byggnaden. Dessutom finns det fruktträd, trästockar och slingrande stigar på området som uppmuntrar barnen till lekar och äventyr. Barnens egna önskemål finns bland annat representerade i en fotbollsplan, gungor och odlingslådor fyllda med jordgubbar.
Fotograf: Allan Karlsson